Gehavend VKW wint van Valthermond

14 januari 2020 21:15

Voor VKW was het vorige seizoen er een om in te lijsten: na de promotie naar de eerste klasse leek de ploeg ook nog eens kampioen te kunnen worden. Dát lukte weliswaar niet, het lukte de Westerborkers wél om nacompetitie voor een plek in de hoofdklasse te halen. Heel dicht waren ze bij dat walhalla, maar het ticket ervoor wist de ploeg in Lelystad net niet te halen; het Rotterdamse Leonidas won er nipt. Het sprookje van VKW duurde lang en dus bombardeerden velen de ploeg in het seizoen 2019/2020 tot titelkandidaat. Niet ten onrechte, want VKW kan wel wat. Het loopt echter nog niet zoals ‘die velen’ het verwachtten: VKW is ‘slechts’ middenmoter in Zondag 1F. Gisteravond maakten de blauwhemden van de mogelijkheid gebruik tegen een sterke tegenstander te oefenen: zondag tweedeklasser Valthermond. Die ploeg heeft aspiraties de eerste klasse te bereiken. Ook dat kan, want de Mondkers staan er met een derde plek goed voor. Op De Perkenslag werd het 2-1.

Het was weliswaar een wedstrijd zonder echt grote kansen, Valthermond had er meer kunnen uithalen. Werner Wijnholds van VKW scoorde trouwens wel erg snel; nog geen minuut gespeeld en het was al raak. Valthermond moest nog even wakker worden en kwam daarna ook wel in het spel. De formatie van oud-profvoetballer Albert Koops speelt meestal prima voetbal en tegen VKW was ook te zien dat ze dat wel beheersen. Echt gevaarlijk werden ze echter niet en ook de thuisploeg moest even warmdraaien. Later kwamen ze in het ritme en werd het bekende compacte spel gespeeld waarbij nog weinig werd weggegeven. Ook VKW kreeg niet veel kansen, maar toonde zich uiterst effectief. Robert Veen scoorde na een half uur spelen de 2-0 nadat twee treffers van Maurice Kampman van Valthermond werden afgekeurd.
De rust werd met 2-0 gehaald daar waar de bezoekers er meer konden uithalen. Dat gebeurde pas laat in de wedstrijd toen de topscorer van Valthermond, Maurice Kampman, de bal over doelman Martijn Mulder van VKW lobte. De pass kwam van verdediger Tom Meijers. Jens Bulle had Valthermond in de slotminuut nog langszij kunnen schieten. VKW had ervoor ook kansen gehad de 3-0 en 3-1 te maken en dus was de uitslag wel terecht te noemen. VKW-speler Julian Bos was vanwege een blessure niet inzetbaar, maar zag de wedstrijd wél. Hij vond zijn ploeg niet goed spelen. “We misten twee belangrijke spelers. Dat scheelt nogal. Het was overigens wél een nuttige wedstrijd.” Wellicht kan VKW hierop teren: een positieve uitslag en ook nog eens fiat voor wat betreft de aanleg van een kunstgrasveld op het C-veld waarop gisteravond werd gespeeld. Een dag eerder werd er nog druk over vergaderd. In de rust in de kantine werd er eveneens over gesproken. De iets oudere aanhang van de club was vol lof en gaf aan te hopen dat VKW nog wat plekken kan stijgen. Dat is de club ook aan zijn stand verplicht.
VKW-Valthermond 2-1
Scoreverloop: 1. Wijnholds 1-0, 30. Veen 2-0, 80. Kampman 2-1.
Toeschouwers: 30.
Basis VKW: Mulder; Gerding, Veen, De Jong en Uineken; Tycho de Vries, Wijnholds en Oosterhof; Andresen, Kool en Hutter.
Basis Valthermond: Schrik; Dion van der Laan, Meijers, Stephan de Vries en Wilts; Braakman, Schlimback en Bulle; Veerbeek, Kampman en De Graaf.