Valthermond wint voor het eerste op Turkse bodem

5 januari 2019 11:00

Valthermond is druk bezig met het trainingskamp in Turkije. In de nacht van dinsdag op woensdag vertrok een 32 koppig gezelschap vanaf sportpark De Meent. A-junior Tom Bakker moest wegens ziekte helaas op het einde nog afhaken.
In tegenstelling tot andere jaren verloopt de reis nu zeer voorspoedig en ’s middags al onderwerpt Albert Koops, bijgestaan door Edwin Drenth en Louis van der Vlag de manschappen aan de eerste training. De kop is er af.

De piek qua arbeid ligt duidelijk op de donderdag en vrijdag. Donderdagochtend ondergaan de mannen een pittige training met behoorlijk wat loopwerk. ’s Middags volgr dan een wat meer ontspannen training, al wordt er wederom goed gewerkt. ’s Avonds treedt reserve doelman Dennis Bruintjes op als quizmaster. Uiteindelijk komt de technische staf, aangevuld met een tweetal BOBO’s, als winnaar uit de bus.

Vrijdagmorgen een training met vooral veel afwerkvormen, waarna ’s middags de wedstrijd tegen het Turkse Kadriyespor, spelend op een vergelijkbaar niveau, volgt.  Ander land, andere cultuur, dus ook andere normen en waarden binnen het veld. Het is aan Valthermond om zich daar tegen de wapenen. Daar slagen de Mondkers prima in. Startend in de vaste basisopstelling wordt er mede gezien de reeds geleverde arbeid goed gespeeld. Kadriyespor blijkt inderdaad van gelijkwaardig niveau en de wedstrijd is het kijken zeker waard. Na een kwartier spelen komen de Turken op voorsprong. De buitenspel val hapert en de achterstand is daar. Valthermond herpakt zich echter prima en rond het half uur spelen krult Alwin Braakman een vrije trap in de kruising. Valthermond is in deze fase duidelijk de betere ploeg, alleen blijft het bij nog een extra treffer. Demy te Velde blijkt ook op Turkse bodem te kunnen slalommen en rond met links af. Erik Jan Veerbeek en Rick Schlimback krijgen ook uitstekende mogelijkheden, maar weten niet te scoren.

Direct na de pauze trekken de Turken de stand weer gelijk. Valthermond verdedigt niet scherp genoeg en opnieuw profiteert de thuisploeg. Ondanks dat er na de pauze flink wordt doorgewisseld, Albert Koops brengt gefaseerd de jeugdspelers Nick Eding, Nemo Krijgsman, Jorn Draaier en Aaron Koops in,  creeren de gasten de meeste kansen. Jesper de Graaf schiet over, Demy te Velde en Erik Jan Veerbeek mikken naast en ook ene kopbal van Tom Meijers gaat voorbij de goal. Twee invallers zorgen er echter voor dat de winst toch naar de Hollanders gaat. Jorn Draaier rond een voorzet van Jesper de Graaf af, waarna in de slotfase Dennis Bruintjes redding brengt op een Turkse inzet. De eerste winst op Turkse bodem is een feit. Coach Albert Koops is dan ook tevreden. We hebben tegen een lastige tegenstander prima gespeeld. Helemaal gezien de arbeid die in de afgelopen dagen geleverd is.

Zaterdagmorgen volgt er nog een fun training, waarna er ´s middags tijd is om te shoppen in Antalya. Zondag zal de selectie dan weer terugkeren in Valthermond.